Sunday, March 17, 2013

Sekolah kita...

Sekolah kita..

Saya berbincang dengan jiran saya yang merupakan cikgu darjag 1 dan 5 sekolah rendah kerajaan di sebuah sekolah di shah alam. Dia menceritakan tentang perlaksanaan baru yang dijalankan di sekolah kerajaan. Katanya, dia masih berusaha memahami dan semua pertukaran ini sangat membebankan cikgu2. Bagaimana dia nak buat personal assessment sedangkan budak darjah 1 di bawah jagaannya adalah 40 orang satu kelas. Subhanallah... Dan katanya memang dalam menjalankan tugas, beliau selalu stress..

Saya sangat terkesan dan sering berfikir tentang perkara ini...

Pendapat saya:

1- Perubahan terhadap sistem pendidikan seharusnya perlu dibuat dengan tepat dan bukan sekejap ini sekejap itu... kerana ia memberi kesan jangka panjang yang ketara. Contohnya sekejap belajar math and sc in english, separuh jalan budak2 kita terkejar2 mempelajarinya, kemudian ditukar ke bahasa pula. Kesian budak2 dan cikgu2 yang terlibat.

2- Bila pertukaran sistem ke arah lebih baik, contohnya menggunakan ketiadaan UPSR, tetapi mengadakan peperiksaan dalaman dan personal assessment by the school, ia perlu disekalikan dengan pakej sistem yang betul. Jika personal assessment, maka setiap kelas perlu dalam kemampuan cikgu. Di United Kingdom, kawan saya yang baru balik PhD di sana mengatakan setiap kelas di UK, polisinya tidak boleh lebih dari 25 orang. DI Australia, saya menemubual guru besar sekolah Aisyah, katanya tidak boleh lebih dari 21 orang. Jika terlalu ramai, mana mungkin cikgu boleh assess. Kesian cikgu2...

3-Ini bermakna bilangan sekolah rendah terutamanya (sekolah kerajaan) mesti ditambah dengan banyak, terutama di kawasan ramai penduduk. Contohnya di Kingsbury tempat kami duduk di Melbourne dulu, dalam kawasan yang sikit penduduk, ada 3 sekolah rendah. Maknanya dalam 1 seksyen, contohnya di Seksyen 7 Shah Alam, ada 3 sekolah rendah kerajaan. Seksyen 18 contohnya, ada 3 sekolah rendah dan 3 sekolah menengah. Semoga ia menjadi kenyataan nanti. Setiap kelas di bawah 21 orang, dan satu level cuma ada 3 atau 4 kelas sahaja.

4-Ini juga bermakna, kita perlu melihat dan mengkaji apa yang orang lain buat. Jika ia membawa kebaikan untuk kanak-kanak, kita perlu mencari jalan menirunya. Inilah ciri tamadun islam yang kerana berpegang kepada prinsip ini, maka ia bangun dan tertegak dengan penuh keagungan di masa silam. Mengkaji apa yang orang lai buat, melihat dan meniru untuk kemaslahatan masyarakat, selagi mana ia tidak berlawanan dengan Syariat Allah.