Sunday, April 8, 2007

Letih Bangat Tetapi Happy

Dah 3 minggu AKU tak dan nak buka blog ni..Sebab sibuk sangat, tapi AKUbuka balik ari ni sebab nak masukkan beberapa artikel yang aku tulis disiarkan dalam Berita Harian dan Metro. Hari tu akutulis pasal gi Acheh masa Raya Kurban, disiarkan dalam Majalah i bulan MAc 2007. Happy betul baca sebab ada bahan bukti bercetak telah menyiarkan kisah perjalananku ke Lhoksemaweh, Acheh.

Tiga minggu ni letih bangat sebab terkejar-kejar habiskan silibus Islamic Banking. Tapi happy betul saya sebab minggu revision mula 16 April tapi kelas akhir aku untuk Islamic Legal Maxims 2 kelas BMBK5A dan 5B settled hari Khamis 5 April..Kelas Muamalat 540 untuk BMBF5A pun abis pada 4 April 07..Wow!!! Aku betol2 teruja dan terkejut..


Sebab apa yer?? Sebab aku mula mengajar dari 95 di UiTM ni, dari tarikh tu, aku selalu habis kelas last masa revision week.. kdg2 kena buat kelas ganti malam2 untuk abiskan silibus.. Huuuhhhh..... happy betol rasanya....Rasa nak masuk dalam surat khabar nak cite aku berasa sangat teruja.. "SAYA BERJAYA HABISKAN SILIBUS 2 MINGGU SEBELUM REVISION WEEK! Yeaa. Harap Maklum!!"

Sebab aku bertembung dengan banyak perkara semester ini, penulisan dalam paper untuk PGSM, kena buat kerja opis, kena buat PGSM punye work dan lain2., tapi aku berjaya abiskan silibus awal... fuyooo..terernye.. hehe... sebab tu aku rasa sangat happy..

Lagi satu sebelum keluar tamatkan kelas hari tu, aku mintak budak2 seramai 120 orang tu tulis surat, tak perlu tulis nama tetapi tulislah apa-apa dan buatlah pandangan cara aku mengajar, seronok ke boring dalam kelas, paham ke dak subjek yang diajar..


Hampir semua tulis mereka seronok sangat dok dalam kelas, kalau miss kelas rasa rugi sebab aku suka cerita dalam kelas pasal agama dan ajar selalu joke dan mintak pandangan mereka terhadap sesuatu isu.. Sekali lagi aku rasa sangat seronok..

Mudah2an semua yang aku buat, baik mengajar, menulis dalam paper, memberi kuliah di masjid, involve dengan Persatuan Peguam dan berbaik2 dengan pelajar semuanya menjadi pahala jariah dan membantu aku di alam selepas mati. Insya Allah.

Pagi tadi aku antar anak saya Aisyah ke rumah Abang Uji di Bukit Jelutong kol 7.45 pagi, supaya dia dapat bermain dengan Amirah dan adik Imran dan mintak Kak Has tolong jaga Aisyah hari ni.. Abah pegi kerja dengan Abang Uji kol 7 pagi lagi. Abah bawa basikal Aisyah ke rumah Abang Uji supaya dia dapat main basikal dengan Amirah..


Lepas hantar Aisyah aku lari ke Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, nak attend AGM PGSM kol 9 pagi.. Aku speed ikut NKVE, kuar kat PJ dan sampai sana kol 8.45 pagi. Alhamdulillah semua berjalan lancar.

Ini AGM pertama yang dilead oleh Presiden baru Zainul Rijal. Ucaptama dia bagus dan Musa sebagai Pengarah buat slide show pun bagus. Kehadiran dalam 50 orang, capailer target minimum kehadiran untuk meneruskan AGM.

Lepas AGM, tu aku pegi firm Siti untuk discuss pasal paper poligami yang akan dipresent hujung bulan nanti di ILIM.. Aku rasa sedih sangat sebab Siti akan pindah ke Alor Star ikut Ustaz Badri hujung bulan ni dan firm dia di KL akan dijalankan oleh orang lain..

Habis bincang, aku balik kol 5.45 ikut federal Highway. Alhamdulillah tak jam sangat, aku sampai Shah Alam kol 6.45pm..Sampai jer kat rumah, Abah pun sampai dengan Aisyah dari Bukit Jelutung.


Kita orang sembahyang Asr jemaah tapi lambat sangat. Alhamdulillah Aisyah happy main basikal dengan Amirah dan Adik Imran tapi dahi dia calar sebab kena cakar dengan Adik Imran. Tapi tak kisahler budak-budak...

Aku sangat happy dengan hidup yang aku lalui sekarang, memberi kepada orang lain apa-apa yang Allah berikan padaku.


Terima kasih wahai Allah atas kehidupan yang indah ini..

Hidayah 12 malam 7 hb Mac