Tuesday, November 27, 2012

Melbourne

 Berjalan...


Jalan kaki... Hari Ahad semalam 25 Nov, saya ke uni, print draft dan letak depan pintu opis Pak Tim. DIa suruh saya letak sebab dia nak ambik petangnya on the way to Canberra. Saya serahkan 7 chapter draft terakhir.. dia akan serahkan hari rabu ni.. Semoga kuranglah kesalahannya, supaya dapatlah saya selesaikan repair repair mana patut sebelum saya balik ke Msaia.



Hari Ahad terakhir saya di bumi Melbourne..
Lepas saya tinggalkan document depan opis Pak Tim, saya keluar dari Law School berjalan menyusuri jalan tepi bangunan menuju ke Vic Market..

Saya rasa ini kali pertama saya berjalan dengan penuh perasaan sebagai seorang yang 'berjalan.'
Saya tengok setiap kedai, baru saya nampak ooo rupanya ada kedai vietnam kat sini, ada kedai jual barang mainan, ada kedai jual motor..
sebab sebelum ini saya berjalan tanya jiwa..
berjalan laju nak sampai ke uni, dan dari uni berjalan pula balik ke rumah..
apa kedai2 di tepi jalan elizabeth saya tak perasan langsung..

Saya sms Adli, 'adik saya' kat Uni vermlbourne..
Dia jadi adik saya sebab 'ayah' kita orang sama..:-)
Ayah kita orang Pak Lah, so Adli ni kira adik saya la..
Dia tempat rujukan saya.. semua kedai makanan halal kat melbourne dia tahy..
Dia juga pembantu saya dalam kerja PhD saya..
Saya tanya kat mana kedai makan halal kat Vic Market?
Dia jawab tak de, yg terdekat Kedai Mamak.. so saya pun berjalan ke kedai mamak..

Sepanjang jalan, saya ambik gambar.. pusing sana pusing sini..
Saya rasa seperti release beban yang berat atas bahu saya..

Dalam saya berjalan, tiba-tiba saya dibuai rasa sayu..
Rasa sayu yang mmenuhi ruang hati saya..
Saya telah berada di Melbourne 4 tahun,
dan saya akan meninggalkan bumi Melbourne yang cantik ini.
Saya sukakan Melbourne.
Saya suka menghirup udaranya..
Saya suka melihat jalan rayanya dan kereta2nya..
Saya suka melihat kebersihannya.
Saya suka melihat bangunan2nya..
Saya suka melihat cashier mereka, dalam semua kedai peramah dan friendly..
Saya suka rumah yang selamat, tanpa pagar..
Saya suka pasar Preston yang kering..
Saya suka hampir semua yang ada di sini..

Saya melihat nilai Islam pada penduduknya, walaupun mereka umumnya tidak Islam..

Dan selepas beberapa hari lagi, saya akan meninggalkan bumi Melbourne..
Saya rasa sangat sayu....

Air mata saya rasa hampir mengalir turun..

Wahai ALlah, terima kasih kerana memberikan saya peluang yang sangat bernilai ini..

Bumi Melbounrne, selama empat tahun saya sini..
Saya akan merinduimu....

Ini antara gambar yang saya snap..
Laicester St, sebelah Law School.. Saya menyusuri jalan ini..
Dari kejauhan selepas meninggalkan Law School, saya toleh ke belakang melihat Leicester St yang akan saya tinggalkan...
Bangunan yang ada...
Inilah jalan Leicester St.. Ia kenangan untuk saya...


Saya melintas jalan dari Leicester St to Elizabeth St, saya lalu depan Vic Market.. Saya akan pasti merindui Vic Market..
Ini Keretapi laama yang ditukar menjadi restoran...





Vic Market... antara kedai basah yang tidak ada air.. kering sekering2nya... sepertimana kedai basah yang lain, jual ikan, ayam, daging tapi kering... Gambar ini saya ke tempat jual sayur..





Vic Market....
Kedai Pakcik CIna yang pandai cakap Melayu... Saya membeli belah barang2 untuk bawa balik...


Saya menapak balik  dari Vic Market ke Law School.. Melihat bangunan Law School dari jauh..
University of Melbourne.. Bangunan Fakulti Undang-undang..
Saya akan merindui bangunan dan meja tempat saya buat kerja..



Bangunan Law School...
University of Melbourne...
Bandaraya Melbourne..
Saya bersyukur pada Allah atas semua nikmat yang diberi..
Semua kenangan laluan hidup saya... 
adalah indah belaka...