Thursday, January 28, 2010

Perjalanan..

Menggali.....

Tak tahu bagaimana saya nak gambarkan kesibukan dan kesusahan yang saya alami beberapa minggu ini. Dalam sibuk dan takut dengan perjalanan PhD saya, saya perlu juga memberi masa untuk keluarga tersayang. Sempat juga saya ke Franston, pusing-pusing pantai, pergi ke Sand Castle dll. Lepas tu sempat juga saya ke City masa Australia Day...

Sambil berjalan saya berfikir.. sambil berfikir, saya berjalan... entah ler....

Apa yang saya buat sebenarnya tak betul...
'Jangan Bermain-main Masa Bekerja.. Dan Jangan Bermain-main Masa bermain..'
Sepatutnya saya perlu asingkan compartment dalam fikiran saya, tapi saya tidak begitu berjaya..

Malam tadi saya solat hajat sebelum tidur, saya sangat takut dan rasa masa sangat suntuk mengejar saya. Setahun berlalu di Melbourne dan saya tidak berpuas hati dengan pencapaian keilmuan dan research saya..

Ya Allah.. tolonglah saya..
Bagilah saya nampak jalan yang perlu saya ikut..
Mudahkanlah kajian PhD saya..
Saya ingin habiskan belajar saya..
Mudahkanlah laluan saya..
Mudahkanlah Wahai Allah Tuhan Seru Sekelian Alam...

Malam tadi, saya tak tahu macamna..
Apa yang berlaku dalam mimpi saya..
Tetiba saya bangun pagi tadi untuk solat subuh..

Saya berkata-kata..
'SESIAPA MENGGALI, DIA AKAN BERJUMPA..'

Saya recall mimpi saya malam tadi.. apa berlaku?

Malam tadi, saya bermimpi saya berada di kalangan kelompok yang ramai..
Ada seorang di tengah-tengah sedang menyampaikan ucapan..
Dia katakan pada saya kalimah tadi..
'Sesiapa Menggali, dia akan berjumpa..'
Saya tak tahu sapa bagitau, tapi saya tahu orang itu adalah seseorang yang terkenal..

Wallahua'lam..

Tapi saya akan ingat sampai bila-bila..
Jika saya menggali dan terus menggali , saya akan pasti bertemu dengan izin ALlah..
Saya akan terus menggali..
Apakah yang saya gali?
Menggali ilmu
Menggali hikmah
Menggali kebaikan, cahaya, kebenaran, kekuatan, ketabahan dan ketakwaan...
Dan saya akan terus menggali....Insya ALlah dengan izin Allah