Monday, October 19, 2009

Berakhirnya Shawal..

Puasa..

Hari ni Isnin 30 Syawal... hari ke 6 saya berpuasa...Selesai lah walaupun sangat lambat berbanding kawan-kawan yang mula puasa sunat syawal di awal bulan Syawal. ALhamdulillah saya berjaya...

Hari ni saya ke opis, kak Ram duduk rumah. Kak Ram ni rajin masak, tadi dia masak untuk saya buka puasa iaitu ikan masak merah dan kari ayam.. Pastu Kak Ram tolong jemur baju saya dan juga sapu sampah.. Saya balik lepas jemput Aisyah, semuanya dah siap... Best sungguh pulak rasanya ada orang kat rumah... hihihi...

Teringat kat Bibik Rinie saya kat Shah Alam dulu..hehe...[Tapi bukanlah membayangkan Kak Ram jadi Bibik Rinie tau. Kak Ram ni Cikgu Sekolah tadika Aisyah dulu, datang sini sebenarnya atas jemputan Hjh Niza untuk tolong tengokkan anaknya selepas Khafiz balik Mesia Khamis ni. sementara Hj Khafiz masih belum balik Mesia, Kak Ram duduk rumah saya dulu..]

Kat Shah Alam dulu, rutin saya adalah saya pergi kerja, Abah pergi kerja dan hantar Aisyah sekolah. Bibik Rinie akan tinggal rumah sorang buat semua kerja rumah. Basuh kain, jemur kain, lipat kain, sapu sampah, mop rumah, masak tengahari.. Aisyah balik sekolah tengah hari, Bibik Rinie tunggu depan rumah. Aisyah makan nasi, solat dan main-main. Jam 6.30 saya dan ABah balik dari pejabat, Aisyah dok main basikal kat luar rumah dengan Sarah, Shasha dan kawan-kawannya. Lepas saya balik, Bibik kadang-kadang dah masak malam. Kadang-kadang dia tunggu saya nak makan apa, dia akan masak yang saya nak makan.. bestkan... hihihi..

Kadang-kadang saya akan masak kalo balik awal. Bibik tolong siapkan bahan dan basuh barang masak, hidang.. Lepas makan, saya boleh sambung kerja yang tak habis, solat, Aisyah mengaji dan buat kerja rumah, tengok TV dan tidur..

Sebelum tidur, selalunya Bibik akan tanya saya, 'Buk, esok nak masak apa yer?' Dan saya akan cakap, 'Umphhh esok Bik buat bakso bik, ada barang tak?' Best sungguh ada orang tolong memudahkan kerja-kerja kitakan? Memang sangat.. Dan saya sangat bersyukur di atas segala rahmat yang Allah berikan..dan berterima kasih kepada semua yang telah memudahkan urusan hidup saya.. termasuklah Bibik-bibik saya dulu..