Tuesday, January 22, 2008

Tazkirah Ustazah Cilik

Semalam masa tengah buat kerja di internet, Umi plan nak hantar satu artikel pada salah seorang kawan.. Tapi entah la tak tahu macamna buleh jadi, Umi tersilap hantar isi yang salah kepadanya. Ingat nak tekan benda lain tapi tertekan send.. isyyy..
Masa tu Umi ada dengan Aisyah dalam bilik. Aisyah tengah buat 'colouring' dan Umi tengah guna internet.

Bila dah tersalah, Umi terus kata..'Alamak..Ya ALlah Aisyah..'

'Ada apa Umi..' terkejut makcik tu.. (makcik comel nama Aisyah ler..hehe..)

'Umi tersilap hantar emel pada kawan Umi la Aisyah...Sepatutnya Umi hantar isi lain tapi Umi tersilap klik send... Ya Allah .. habisla Umi..mesti kawan Umi marah..' Umi mengadu pada sicantik Umi.

Dengan penuh tenang, Aisyah terus bertindak memberi tazkirah yang sangat bernas.. hehe.. kelakar bangat tapi Umi tak boleh ketawa.. mesti serius kalau dengar nasihatnya..Itu prerequisite condition..

'Takpa Umi, Umi jangan sedih.. Umi sabar yer..Umi tersilapkann..
jadi Umi tak salahlah.. Umi jangan sedih tau..'
Umi angguk je sambil senyum (tapi tak boleh ketawa...)

'Tapi Umi dah tersalah hantar emel ni..mestilah Umi rasa sedih dan geram..' Bantah Umi.. (saja nak nyakat Aisyah ni..hehe)

Ustazah cilik telah bercakap dengan penuh yakin , 'Umi.. Umi tau tak, kita kan manusia.. Allah yang create kita.. bukannya orang lain yang cipta..Maksud Aisyah, kalau kita tersalah Allah tak marah sebab kitakan manusia..'

Hehehe anak anak...

'Camtu ke Aisyah..Lagi...' Umi mintak Aisyah bagi tazkirah lagi..

'Umi kena ingat, kalau manusia, kita kan selalu macam taknak buat tapi kita buat.. Maksud Aisyah kita mula-mula tak nak buat tapi kita buat lepas tu sebab kita tersalah.. Itu lah maksud Aisyah.. Macam Aisyahkan Umi, masa Aisyah 6 tahun, Aisyah tak nak lagi kencing atas katil, tapi Umi ingat tak, hari tu Aisyah terkencing atas katil..Itu sebenarnya Aisyah tersalah la tu.. bukannya sengaja..'

'Ooo camtu, tapi emel ni salah Umi kirim, mesti kawan Umi marah..' saja nak ngadu..
Best tau mengadu dengan Aisyah..hehe..

'Takk..mesti dia tak marah.. Umi telefon la dia, Umi bagitau..'Saya tersalah tadi masa hantar emel..Awak jangan marah yer..nanti saya hantar yang lain, yang betul punya..' Umi cakap je lah macam tu ye Umi.. Umi call kawan Umi yer.. Jadi Umi tak payah rasa sedih lagi..'

'Cam tu ke Aisyah.. Pandailah anak Umi ni....nanti Umi call dia bagitau..'

'Sekarang Umi boleh sambung buat kerja Umi.. jangan sedih ye Umi sebab Umi kena ingat dalam hati dan kepala Umi, kita semua manusia..mesti tersalah..Allah tak marah kalau kita tersalah..Umi ingat yer...' Ustazah Cilik menutup tazkirahnya.

Akhirnya Ustazah Cilik rasa sangat gembira, sebab Umi nya telah mendengar nasihatnya.. Nasihat apa tu yer.. nasihat undang-undang ke nasihat kaunseling?
Umi ketawa betul bila ingat nasihat anak Umi yang comel ini...

Terima kasih ye Aisyah...

'